het logboek van the happy Sailer

   


15-03-2009 Het begin van een Nieuw zeil seizoen

Zaterdag 14 maart zou onze Compromis 850 weer het water ingaan.
Echter lag er een schroef in de weg die ervoor zorgde dat de JCB van WSV Almere haven,een lekke voor band kreeg.
Maar een weekend telt twee dagen en de boot ging zondag 15 maart om 10:30 dus wel het water in.
Na de boot met de achterkant tegen de steiger te hebben aan gelegd zijn we begonnen met de mast weer op het schip te plaatsen.
Om 14:30 waren we klaar en lag de boot weer in de box met de mast er op zo als een mast hoort te staan op een zeilboot.
Zaterdag wordt ik geholpen door een van de betere wedstrijd zeilers van Almere Haven met het stellen van de Mast.
Zodat we goed aan de zeil wedstrijden kunnen beginnen.

Wordt vervolgd

18-12-2008
Weer een seizoen voorbij.

Het is weer gebeurd het zeil seizoen zit er weer op en de boot staat weer op de kant.
Het is een seizoen met velen gebeurtenissen geweest en met even veel leer momenten.
Zo hebben we meegedaan aan de avond competitie van WSV Almere haven.
Vaak leek het een kansloze missie en was het halen van de finish binnen de tijd een maar net te halen doel.
Een maal kwamen we net 10 seconden te kort en wet het DNF.
Toch hebben we het over het hele seizoen genomen goed gedaan en zijn we van de 24 schepen toch mooi 11e geworden.
Tijdens de vakantie ook veel geleerd vooral de les ga op je zelf af en niet op een ander af was een harde.
En kwamen we dus vast te zitten in het schuiten gat tussen Terschelling en Vlieland.
Les 1 ga nooit af op verhalen maar op je kaarten en je eigen kennis van het vaar gebied.
Nu zijn we al weer bezig met het volgende vaar seizoen en hebben een nieuwe achterstag besteld bij kniest.
De mast moet beter op de boot komen te staan zodat hij beter gaat zeilen en we zeilend meer uit de boot kunnen halen.
Dor het beter trimbaar maken van de mast moeten we meer strijd kunnen leveren tijdens de zeil wedstrijden tijdens de avond competitie.
En natuurlijk ook tijdens de zeil wedstrijden van de compromis club op de reünie in Hoorn.
Het bovendek hebben we al geschuurd en de bedoeling is om dit te gaan verven zodra de temperatuur het toe laat.
Ook zij er in de boot nog wat kleine verandering en aanpassingen te doen.
Z o moet er nog een extra schakel paneeltje aan gebracht worden voor de schakeling van de Tv en lampen bij de zit hoek.
We hebben nog wel wat te doen maar over 12 weken na 31 december gaan we het water weer in.

Tot zover weer eens een klein verslagje.

Allemaal de beste wensen voor 2009 en super veel zeil plezier toegewenst.


6 en 7 september De Grote Oost.

Dit jaar voor de eerste keer meegedaan aan de grote oost een zeil evenement van WSV –Almere-Haven.
We waren met drie personen aan boor ik Dick en Richard en Bauke het doel was een gezellig zeil weekend.
We vertrokken zaterdag om Half vanuit Almere Haven waar we starten tussen de scheidingston en de vlaggen mast die op de dijk staat.
Het waaide hard en daarom hadden we de Genua vervangen voor het fok.
Maar we merkten al snel dat we eigenlijk ook het groot zeil hadden moeten reven.
We liepen wel zes knopen maar vaak hadden we meer helling dan snelheid.
Om dat de wind eerder toenam dan af besloten we te reven voor dat we de brug onderdoor waren.
Later bleek dit de verkeerde beslissing.
We hadden het reven moet uitstellen tot bij de brug en zo de verloren tijd kunnen verkleinen.
Het liep allemaal erg tegen en we besloten dan ook uit de wedstrijd te stappen.
En gewoon als toer verder te gaan naar Hoorn.
Eenmaal op het markermeer konden we een ruime koers gaan varen en we liepen al snel 6.5 knopen constante snelheid.
Regelmatig gingen we over de 7 knopen heen en een paarkeer vaarde we 7.4 knopen.
Helaas is mijn klem van de grootschoot versleten en moesten we deze de hele weg in de hand houden.
Deze kon de kracht niet meer aan die er op stond waardoor de grootschoot regelmatig uit de klemschoot.
Om niet te hoog aan de wind te hoeven varen zijn we een eindje doorgevaren en toen overstag gegaan richting Hoorn.
Toen we een koers rond de graden 340 vaarde heb ik het roer overgedragen aan Bauke deze had nog nooit gezeild maar wist de boot perfect op koers te houden.
Samen met Richard deden wij het trimmen van de zeilen en werd het een kunst de meeste snelheid uit de boot te halen.
Vlak voor Volendam kwamen we nog een Compromis 777 tegen met de naam Vento.
We vaarde even naast elkaar en haalde dezelfde snelheid waarna hij af boog naar Volendam.
We vaarden de hele tijd meer dan 6.5 knopen per uur en hoorn wam dan ook snel dichter bij.

We liepen om ongeveer drie uur de haven van Hoorn binnen en vaarde naar WSV de hoornblazers waar de andere deelnemers al aan de steiger lagen.
We hebben The Happy Sailer naast de Najade 3 Gelegd van Willem en zij toen Hoorn in gegaan waar we een lekker visje hebben gegeten.
In Hoorn kwamen we Theo nog tegen deze zou met zijn boot naar de 8 uur van de Compromis club gaan maar door omstandigheden liep dit anders.
Na een drankje zijn we weer naar de boot gegaan en om 19:00 werden we verwacht in het restaurant op de haven.
We gingen aan een tafel zitten later kwamen Wiep Anna Alice Dick Johan en Flip er ook bij zitten.
Het werd een gezellige avond en het eten was lekker en we gingen dan ook voldaan weer naar de boot.
Daar hebben we nog even een borreltje gedaan samen met Gerda en Willem van de Najade drie.
Om ongeveer 23:00 zijn we nar onze kooi gegaan en hebben de weker op 08:00 Gezet.

De volgende morgen zijn we begonnen met een lekker ontbijt met een vers gekoot eitje erbij.
De wind waaide hard zuidwest 7 en soms harder.
De zeilwedstrijd werd afgeblazen en een aantal boten besloot nog niet uit te varen.
Wij besloten om 10:00 de trossen los te gooien en uit te varen.
Het was de bedoeling om in de haven kom van Hoorn het grootzeil te hijsen.
Maar het waaide zo hard dat we besloten hebben om op de motor recht tegen de wind te varen naar Marken.
Vandaar zouden we dan kunnen zeilen helaas was de wind gedraaid naar zuid toen we bij marken aan kwamen en konden we pas gaan zeilen bij de IJM 13.
Wel zijn naar Almere-Haven gezeild en kwamen om ongeveer 18:00 aan.
Het was een gezellig weekend en zeker herhaalbaar Grote oost volgend jaar weer.

Zondag 31 augustus

Na zaterdag op een catamaran te hebben gezeild wat een geweldige ervaring was Zouden we gaan zeilen .
We konden pas na 11:15 uitvaren de haven ingang was namelijk gesloten tot 11:15 uur.
Dit door het WK triatlon dat in Almere werd gehouden de zwemmers gingen door de haven kom heen .
Ik vaarde de box uit en vaarde langzaam naar de e steiger waar de Albatros ligt De C 850 van Rolf en Nienke .
We zouden samen gaan zeilen.
Voor de box waar de Albatros ligt gaf ik gas achteruit toen ik de gas kabel voelde breken.
We zijn door een boot van Rijkswaterstaat naar de F steiger gesleept.
Met behulp van een lange lijn hebben we de boot weer achteruit in de box getrokken.
De gas kabel was niet gemakkelijk te verwijderen en hulp van een monteur was dan ook nodig.
Op woensdag komt de monteur het euvel verhelpen zodat we zaterdag weer kunnen zeilen.


20 juli 2008 storm op Vlieland

Het is nu zondag en de wind is de gehele dag sterk aanwezig.
In de avond neemt hij toe en de KNRM vaart uit voor een redding op de noord zee.
De golven zijn groot en goed te zien van af het strand.
We hebben een borrel gedronken mij vrienden in de boot werd regelmatig in helling geduwd door de sterke wind die er staat.
Regelmatig meer dan 45 knopen wind op de wind meter.

17 juli 2008 Naar Vlieland

We gaan vandaag naar Vlieland we hebben ons goed laten voorlichten en alle tonnen in de GPS gezet.
Het plan in om via het schuiten gat naar Vlieland te gaan.
Er staat daar met vloed 194 cm water plus 23 cm opgewaaid water door de westen wind.
We vertrekken om 8:00 uit de haven en zijn om 9:00 bij het schuiten gat.
Inmiddels hebben we de zeilen gehesen en koersen rond de 200 graden.
Opeens een raar gevoel en we liggen op een zand plaat.
Via de marifoon een nood oproep gedaan naar de Brandaris op kanaal 2 en om hulp Van de KNRM gevraagd.
Er kwam wel hulp maar van een berger deze heeft ons los getrokken en ons begeleid naar de goede vaarroute
Een ervaring om snel te vergeten ik ben er goed ziek van.


15 juli naar Terschelling

Om 10.00 uur varen we de box uit en gaan de brug door op weg naar de sluis.
Voor de sluis moeten we nog even wachten als we er doorheen zijn merken we dat er een stevige wind waaid.
We besluiten er het grootzeil te reven.
Dit bleek de goede keuze de wind was onder was onderweg soms 38 knopen.
Het varen op het wad is een hele belevenis en erg leuk om mee te maken.
Op terschelling aangekomen werd het stapelen we liggen 4 dik gestapelt aan de steiger.
Ook zagen we de oude eigenaar van onze boot en twee schepen uit Almere-haven
Vandaag hebben we 26 NM gevaren


13 juni op weg naar Harlingen.

Alles verliep bijna volgens plan.
Echter was ik de kuip aan het schoon maken met AJAX ik wou even de bezem van het voordek af pakken en stapte daarom de hoge kade van Makkum op.
Bij de voor stag wou ik weer op de boot stappen maar waarschijnlijk was mij zool glad en maakte ik een klapper op het dek.
Verdooft bleef ik even liggen en werd door andere zeilers op de steiger getrokken.
Gelukkig bleef de schade beperkt tot een dikke buil en twee gekneusde vingers aan mijn linkerhand.
En een gekneusd EGO.
We varen om stipt twaalf uur de box uit.
En varen op de motor tegen de wind in naar het kornwerderzand.
We hoeven maar even te wachten en zijn snel door de sluis.
Het zeilen Harlingen was best we spannend tijdens het zeilen moet goed opletten dat je niet laat weg zetten door de stroming.
Een maal moest ik de motor aan zetten om dat we de kiel voelde schrapen.
Voorde rest verliep het perfect en haalde we met stroom mee 8.4 knopen.
Het waaide 6 bft en we zeilde alleen op de Genua in de haven kom van Harlingen hebben we de Genua in gerold en zijn op de motor naar de haven van WSV Harlingen gevaren. Een leuke tocht maar zeilen op de waden is goed opletten.
Vandaag hebben we 11.9 mijl gevaren.

12 juli Makkum.
Jeffrey en Valentino vermaken zich uitstekend op de haven en hebben veel plezier van het rubber bootje dat we hebben over genomen.
Mijn ouders komen later op de dag ook ze komen om 19:05 de haven ingang in varen.
Jeffrey en Valentino varen ze tegemoet met de rubber boot en worden de persoonlijke loods boot van de Zilvermeeuw.
En loodsen de Zilvermeeuw netjes naar box A29.
We besluiten morgen gezamenlijk naar Harlingen te varen en vandaar dinsdag naar Terschelling te gaan de afspraak is om Morgen om 12:00 de haven te verlaten.

11 juli 2008 vertrek uit Almere haven

De vakantie is begonnen.
Helaas wil de gps niet goed het NMEA signaal door geven aan de laptop dus varen we eerst even naar Kniest we komen er toch langs.
Ik sta om 7 uur alleen op en maak de boot vaar klaar.
De rest blijft nog even lekker liggen en staat wat later op.
Om 7.45 uur vaar ik de box uit het waait lekker er staat een dikke 4 bft op het gooi meer.
Op de Genua alleen vaar ik ruim 5 knopen en al snel varen we de Hollandse brug onder door.
Om 8.45 leg ik de boot aan Evelien en Valentino liggen nog in bed maar zijn wel wakker.
Jeffrey ligt echter nog te ronken als een bruine beer in winterslaap.
Bij kniest schaf ik nog snel een GPS muis aan en om 9.30 varen we na een snel ontbijtje te hebben genuttigd weer uit.
De wind is ZW en we kunnen mooi richting Enkhuizen koersen.
We hebben soms 4bft maar meestal 5/6 in buien wilde het wel eens wat harder waaien.
We varen steeds rond de zes knopen dus het schiet aardig op.
Om 14.00 zijn we de sluis door en varen op de motor de haven uit en hijsen weer de zeilen.
We varen het eerste stuk een koers van 350 graden om de snelheid er in te houden later als we stavoren voor bij zijn gaan we een stuk voor de wind varen om op de vooruit bedachte koers lijn uit te komen.
Om half acht varen we de haven ingang van Makkum in we hebben box A 27.
We hebben vandaag 51 mijl gevaren.

Dinsdag 3 juni

De afgelopen tijd heb ik veel gezeild maar ben er weinig aan toe gekomen om het log boek bij te houden.
Dit heeft natuurlijk wel een beetje te maken met zin en die was er eerlijk gezegd niet echt.
Op dit moment ben ik me aan het voorbereiden op de Engeland tocht met de westerly club.
Ik ga mee als bemanning op de bigwish2 van Theo Scholman.
Het lijkt me werkelijk waanzinnig leuk om dit mee temaken.
Om het veilig te doen heb ik een 275 N zwemvest van Seago aangeschaft.
Het Classic compromis weekend is geweest en was weer gezellig.
Ondanks het extreem lage aantal deelnemers was het een leuk weekend.
Op zaterdag hebben we mee gezeild op een C850 en op zondag hebben we met 3 boten het rondje Pampus gedaan.
Waarna we na het zeilen naar de pannenkoeken boot zijn gegaan om een overheerlijke pannenkoek naar binnen te werken.
Wel ben ik eruit dat het anders moet en dat het organiseren van een evenement als deze minder vrijblijvend zal moeten worden.
Tijdens een bezoek van compromis club lid aan onze haven kwam ik er achter dat het foto, s maken van andere tijdens het zeilen.
Soms erg leuke gevolgen kan hebben ik had een foto gemaakt van een C888 die aan het zeilen was op het gooi meer.
Deze had die dag toevallig zijn broer aan boord die hij al jaren niet meer gezien had.
De foto heeft hij afgedrukt in A3 formaat en hangt aan de muur.
Wilt u ook kans maken op een foto van uw boot zorg dan dat de Compromis club vlag in de mast hangt.
En het juiste e-mail adres bekend is bij de Compromis club,zodat we de foto kunnen mailen.
De avond competitie gaat ook tijdens mijn afwezigheid gewoon door.
Lex gaat tijdens op de donderdag avond als schipper voor mij invallen.
Voor de westerly club ga ik een log boek bijhouden indien mogelijk probeer ik het tijdens de reis online te zetten.
We gaan tien dagen dat word dus 240 uur puur genieten.

Wordt vervolgd.

Dinsdag 15 april

Wedstrijdzeilen

Ook dit seizoen heb ik me weer ingeschreven voor de avond competitie van WSV Almere-Haven.
Elke week wordt er een wedstrijd gevaren de ene week op de dinsdag de andere week op de donderdag.
Het was mij nog niet gelukt om zonder navigatie fouten een wedstrijd te varen.
Daardoor had ik in 2007 nog geen finish punten behaald.
In de winter druk op zoek geweest naar bemanning en dat had resultaat.
Ik heb nu 4 bemanningsleden die mee varen.
Dit zijn mijn zoon Jeffrey, Hans, Jan willemen Johan.
Omdat we dinsdag met genoeg man aan boord waren hebben we iedereen een aparte duidelijke taak gegeven.
Dit werkte uiteindelijk zijn vruchten af en het zeilen ging goed. Hier en daar waren nog wel wat aandacht puntjes maar daar hebben we nog 25 wedstrijden voor om daar aan te werken.
We zijn gefinisht en in de uitslag opgenomen.
Er deden 12 schepen mee aan de wedstrijd 4 in de ORC klasse 2 open zeilboten en 6 schepen in de SW klasse.
Wij varen in de SW klasse en zijn uiteindelijk 4e geworden.
Donderdag gaan we weer zeilen nu met drie man aan boord dus het zal een graatje moeilijker worden.
Als het een beetje waait dan kunnen wij redelijk mee komen.
Wij hopen dus op een dikke 4 tijdens de wedstrijd.


Zaterdag 29 maart 2008.


Vandaag weer voor het eerst wezen zeilen het was wel heftig.
Toen we naar buiten ging hebben we in de haven kom eerst het grootzeil gehezen.
We hebben er gelijk twee reven in gezet om het handelbaar te houden.
Tijdens het uitvaren merkte we al dat het buiten echt te keer ging.
We hebben het nieuwe Fok dan ook niet helemaal uit gerold maar voor de helft.
Het ging heerlijk te keer en hoog aande wind stampte The happy Sailer er lekker op los.
Evelien kreeg een golf over haar heen en was klets nat.
Vandaag smaakte naar meer ik heb er weer zin en
4 november 2007

Vandaag voor de laatste keer van dit seizoen met de boot gevaren.
We hebbben mee gedaan met het rondje pampus er was erg weinig wind dus het was meer dobberen naar pampus.
Met het aanmeren van de boot in de haven van WSV was het dan weer een feit.
Zeilen 2007 het is helaas voorbij.
Dit was een seizoen met erg veel eerste keren erin.
Voor de eerste keer weg met de boot en zelfs voor de eerste keer op texel geweest.
Volgend jaar zullen er wel een aantal eerste keren terug komen maar niet meer zoveel als dit seizoen.
Het log boek gaat nu in winterslaap en zal rond 1 April 2008 weer ontwaken.
Nu komt al het nieuws weer te staan op de pagina klussen.



Zeilen op de Big Wish 2

Afgelopen 4 dagen met Theo scholman mee geweest op de big wish 2.
Theo had eerst een C 850 maar heeft nu een westerly Conway, een twee master van ruim elf meter.
We zijn naar zeeland gevaren over de noord zee.
Het vertrekpunt was in Scheveningen en van daar zijn we naar de roompot gevaren.
Daar was een meeting van regio zuid van de westerly club.
Het was de bedoeling om van daar uit naar Blankeberge te zeilen.
Allen aangekomen in zeeland bleek het weer bericht niet goed genoeg te zijn.
Tegen wind en ook nog een verwachting van 6 bf.
Daarom werd besloten om naar bergen op zoom te varen.
Tijdens de ze reis zagen we op de Oosterschelde een bruinvis naast de boot zwemmen.
Dit was er leuk om te zien.
Het was leuk om in zeeland te zeilen.
Het zeilen op de noord zee was best wel een avontuur.
Het oversteken van de vaargeul voor Rotterdam was overdag al spannennd.
Toen we terug zeilde zijn we in een keer naar lelystad doorgevaren.
We hebben dus ook in de nacht gevaren en moesten in het donker over de vaargeul heen.
Dit was erg spannend om te doen .
Tijdens dit weekend heb ik weer een aantal dingen bijgeleerd en gezien hoe je het aanpakt.
Het zeilen op de zee vond ik best we gaaf en vooral toen het donker werd was het erg mooi om de omgeving om je heen te zien veranderen.


Hallo, onze vakantie is weer voorbij.
Onze eerste zeil vakantie was een groot succes.
We hadden gedacht om een rondje randmeren te doen maar we hebben geen rand meer gezien.


Hier een kort verslag van begin tot eind.


Maandag 16 juli

We zijn om 14.00 uitgevaren.
Het was toen rustig weer en we waren rond 18.30 in de haven van Lelystad haven.
We hebben de bot in de box gelegd en toen de Achtertent er op gedaan.
Toen we met alles net klaar waren brak er toch een nood weer los het leek wel of we midden in een orkaan terecht waren gekomen.
We zijn tweedagen in Lelystad haven gebleven en hebben nog een bezoek gebracht aan de Batavia werf.
Vooral Valentino vond dit erg spannend.
OP woensdag avond heb ik met de Dream meegevaren tijdens de avond competitie in Lelystad Haven.
Dit was erg leuk om te doen.


Donderdag 19 juli

Het is erg mooi weer en de wind is er vrijwel niet.
We dobberen richting sluis en gaan daarna richting Urk.
Na een aantal uren gedobberd te hebben zetten we de motor aan.
En varen we op de motor naar Urk.
We leggen aan in de Havenkom tegen het strand aan.
Later bleek dit in goede plek te zijn om van je schip een zand bak te maken.
We zijn twee dagen in Urk geweest de jongens vonden het erg leuk door het strand wat URK heeft.
Van vrijdag op zaterdag waaide het erg hard.
We zagen de reddingsdienst verschillende malen uit rukken.
Voor schepen die door de wind overvallen waren.
Laat in de avond kwam er nog een solo zeiler de haven van Urk binnen deze kon bijna niet aanleggen door de harde wind en heeft we ruim 20 min nodig gehad om zijn schip aangelegd te krijgen.


Zaterdag 21 juli

We Verlaten Urk op tijd en gaan naar Lemmer dat lijkt ons leuker dan het ketel meer op te gaan.
We zetten koers richting lemmer en houden de tonnen goed in de gaten zodat we weten waar we zijn.
Dat navigeren is nog best we lastig maar het gaat wel.
In Lemmer gaan we in de gemeente haven liggen en zien al direct een aantal bekenden uit Almere in de haven liggen.
Ook hier blijven we twee dagen liggen.
We wandelen wat door lemmer heen .
Vooral valentino vindt het wandelen erg leuk en vraagt daar deze vakantie vaak om.


Maandag 23 juli We verlaten Lemmer vroeg en willen naar Stavoren varen.
Daarvoor moeten we wel om het vrouwenzand heen en dat word dus op kruisen.
Als we al een paar uur bezig zijn gaat de telefoon Theo van de Big wisch belt ons op met de vraag of naar Makkum komen.
Hij gaat daar ook heen en was net vertrokken uit Enkhuizen.
Dat lijkt ons erg leuk en we gaan het dus doen maar we moeten nog steeds om dat vrouwenzand heen.
Toen dat gelukt was konden we eerst hoog aan de wind gaan varen en daarna een koers halve wind recht om hoog.
De wind trok erg aan en de half winder lag nog op het dek deze was door en door nat en een poging om deze van het voor dek af te halen stranden in een nat pak door een hoge golf.
Vanaf het moment dat we halve wind varen gaat het eigenlijk van zelf en begin ik er steeds meer plezier in te krijgen.
We liepen steeds ruim 6 knopen en hebben ook wel boven de 7 knopen gevaren.
De koers die ik uit gezet had bleek goed te zijn en we kwamen midden voor de vaargeul van Makkum uit.
Om 18.30 hebben we aangelegd in de haven van Marina Makkum in een veel te grote box.
We hadden dubbele lijnen nodig om de achterste palen te bereiken.
Het stond wel dapper ons mastje tussen die reuzen van 15 meter.
De volgende dag waaide echt de stront van de dijk en was er wind kracht 7 tot negen.
Er waaide 60 cm water uit de haven en we moesten een lijn wast vieren de stond erg onder spanning.
Avonds hebben we met Theo en Corrie pannen koeken gegeten bij ons aan boord.
Dit was erg gezellig en lekker.


Woensdag 25 juli

Het waait stevig een dikke vier deze zou naar 6 toenemen.
We varen om 9.30 uit en willen nu naar stavoren gaan.
We hebben de wind tegen en moeten dus opkruisen richting Stavoren.
Voor Hindelopen trekt de wind zo aan dat we besluiten Hindelopen binnen te varen.
Dit was nog een spannende gebeurtenis.
Van de haven meester krijgen we een mooie plek naast de speeltuin en vlak bij het toilet gebouwen.
En pal naast het zwembad waar Jeffrey lekker kan zwemmen.
We zijn twee dagen in Hindelopen geweest en vinden dit een heel leuk stadje.
Met een goede Haven hier komen we zeker nog vaker terug.


Zaterdag 28 juli

Er is nog steeds veel wind en ook vandaag is er weer een wind waarschuwing.
We vertrekken op tijd en verlaten rond 10.00 de haven. Van Hindelopen.
We gaan naar stavoren het plan was om een lekker stuk te gaan zeilen.
Maar het water is zo wild en de wind neemt rap toe dat we een streep naar stavoren zeilen.

Om 12.30 zijn we bij stavoren en is de wind al toegenomen tot een dikke 5.
We besluiten naar binnen te gaan en niet nog langer op het water te blijven.
Later bleek dit een goede keuze te zijn door dat we voor half twee door de sluis waren.
Waren voor de top drukte door de sluis daarna waren er wachttijden van 3 uur.
Tijdens het wandelen kwamen we een 720 tegen van de compromis club de Marcas van Johan en Trudie.
We hebben nog wat bij elkaar op de boot zitten kletsen en kwamen elkaar later weer tegen in Medemblik en Texel.
Maandag waaide het erg hard en heb ik twee schild pad blokken op de mast laten monteren voor het reef systeem van het grootzeil.
Het waait nu al meer dan 4 dagen hard en we liggen niet echt super in de binnen haven in stavoren.
Mijn ouders zijn vandaag gekomen van Enkhuizen en hadden onderweg 43 knopen wind.
Zelfs alles gereefd was eigenlijk nog te veel zeil.
Morgen gaan ze weer door naar Almere-haven.
Als het weer een beetje mee werkt gaan we dan naar Medemblik.
Maar eerst moet de wind eruit gaan bij weer een wind waarschuwing gaan we de Friese meren op.


Dinsdag 31 juli

Om 12.00 besluiten we toch naar Medemblik te gaan de wind is ruim 4 bf en zou aan het einde van de dag afnemen. Bij de sluis is het erg druk en we moeten 2 maal wachten om er in te kunnen. Een maal buiten moeten we wel even slikken maar als we eenmaal zeilen gaat het al rap beter en valt het allemaal wel mee. We moeten een koers varen van 237 graden door dat we te laag zijn gaan varen kwamen we verkeert uit bij het vogel eiland. Daardoor moesten we er om heen en niet langs heen. Dit koste erg veel tijd en was ook lastig om te zeilen we moesten hoog aan de wind en dat is niet het sterkste punt van de Compromis 850. De wind gaat pas laat in de avond liggen en neemt rond 16.00 zelfs eerst toe tot ruim 5 bf. We zeilen tot 1 mijl voor Medemblik nu hebben we hem pal tegen en het is al na 17.00. We zijn net voor 18.00 bij de brug in Medemblik en kunnen er nog net door. Iets later en we hadden een dag moeten wachten.

Donderdag 1 augustus Vandaag zijn we op helft van de vakantie. Evelien wil naar Hoorn maar ik wil liever naar Texel. In Medemblik liggen twee schepen uit Makkum die hebben ons haarfijn uit gelegd waar we op moeten letten als we naar Texel gaan. We besluiten de tocht te maken en gaan naar Den oever. De wind is matig en pal tegen dus gaan we op de motor naar den oever. We verlaten Medemblik om 11.30 en komen in den oever aan om 13.45. In de sluis komen we juweeltje tegen een Bavaria. Deze gaat op de motor naar Texel en bied aan om ons te begeleiden. Tijdens het varen krijg ik een hoop nuttige tips van schipper Willem. In de sluis heeft hij al wat tips gegeven en de hele weg richting Texel let hij goed op. En Verteld waar we op moeten letten. Voor vier uur zijn we in de haven van Texel de haven is vol dus we moeten stapelen. De volgende dag gaan er veel boten weg en liggen we aan de C steiger in box 54 naast een zeil boot. Als we zijn wezen fietsen, komen we laat terug op de boot en is de Zeilboot naast ons een Motorboot geworden. Opeens horen we onze naam en bleken het Bertus en Martijn uit Almere- haven te zijn. Jeffrey heeft het hier erg naar zijn zin en zwemt met ander kinderen in de haven. Samen zijn ze bij eb op de steiger aan het krabben vangen. Valentino is veel in de speeltuin en vind de haven Texel een kinder paradijs. We zijn veel wezen wandelen en hebben een lekker visje gegeten bij een soort vis restaurant.

Maandag 06 augustus Willem heeft aangeboden om gezamenlijk terug zeilen naar Makkum. We gaan dit keer via Kornwerderzand. De terug weg verliep spoedig en we haalde zelfs negen knopen op het zeil. Lang leve de stroming op het wad. De sluis bij was een groot avontuur en was erg druk, dat was echt proppen. Na de sluis leek de vaar geul richting Makkum wel een snelweg zo druk. Via de marifoon had ik al een plaats gereserveerd in Marina Makkum en dat was nodig ook De haven was prop vol. Het Texel avontuur was erg leuk.

Dinsdag 07 augustus We gaan naar Enkhuizen daar zullen mijn ouders ook zijn. We kunnen dan even bij kletsen en de kinderen vinden het altijd leuk om bij oma en opa op de boot te zijn. Het waait matig en deze keer neemt de wind niet toe maar af. We laten halverwege de zeilen zaken en gaan op de motor verder. Met een tempo van 1 a 2 mijl per uur duurt het wel erg lang. We leggen aan in de buis haven en gaan daarna samen met mijn ouders een visje eten in Enkhuizen. De vis was niet slecht maar de presentatie en smaak was toch niet te vergelijken met de vis in Texel. We blijven nog twee nachten in Enkhuizen en gebruiken een dag voor de boot op orde maken en bootschapen doen.

Donderdag 9 augustus Vandaag gaan we de historie drie hoek Hoorn, Medemblik, Enkhuizen doen. Met stoomtram, bus en boot. We gaan eerst met de NS naar hoorn en stappen daar op stoom Tram naar Medemblik. In Medemblik gaan we naar het Bakkerij museum en het stoom museum. We hebben nu nog 2 uur om rond te neuzen in Medemblik en gaan dan met de Friesland Een oude veerboot naar Enkhuizen. Omdat het hard waait en er veel golven zijn maakt de veerboot een grote boog naar Enkhuizen. Jeffrey mag van de kapitein even achter het roer staan en is wel zo slim om eerst zijn vader te halen met de foto camera. Om 17.00 zijn we in Enkhuizen valentino is redelijk moe van de dag. We eten op de boot en gaan daarna nog even Enkhuizen in voor een ijsje.

Vrijdag 10 augustus Het waait weer eens hard en we gaan naar Lelystad haven. We hebben twee maal een reef in het zeil gedaan. En ook het fok ingerold. De wind is noord en 6 bf. Ons scheepje gaat aardig te keer en er zijn grote golven. We moeten om de ondiepte bij Enkhuizen heen en daardoor moeten we eerst hoog aan de wind varen. We stampen er aardig op los en Evelien en valentino worden zeeziek Jeffrey voelde zich al niet lekker en gaat ook overboord hangen. Later in de haven van Lelystad bedenk ik mij bij het kijken naar de waterkaart. Dat we bij Enkhuizen door de sluis hadden moeten gaan. We hadden dan halve wind naar Lelystad kunnen varen en het laatste stuk ruime wind gehad. Ook waren de golven dan minder geweest helaas is het niet zo gegaan een les voor de volgende keer.

Zondag 11 augustus We gaan vandaag naar Hoorn. Hellaas is er een beetje weinig wind en wordt het meer dobberen. De hoogste snelheid op het zeil is 3.3 knopen. We starten midden tussen Lelystad- en Hoorn de motor en varen de rest op de motor Naar Hoorn. In Hoorn gaan we samen met Theo van de big wish 2 eten bij een Surinaams eethuis. Het was erg lekker maar ook erg aan de prijs. Maar ja het is vakantie zullen we maar zeggen. Het plan is om morgen naar Volendam te gaan en de dag er op naar Muiden. En op woensdag in Marina Muiderzand te zijn. Dat is dan Einde vakantie.

Maandag 12 augustus We zijn onderweg naar Volendam maar zoals wel vaker gaan de plannen over boord. En gaan we naar Edam. Het waait lekker een 5 bf en we zeilen met vol zeil. We varen geregeld 6.5 knopen en hebben er plezier in. Als we in Edam aan komen mogen we zelf een box uitkiezen. We leggen snel de boot aan en gaan Edam in. Het is een leuk plaatsje dat het bezoek de moeite waard is. Wel is het een half uurtje lopen dus heen en terug een wandeling van een uur. In Edam was een kaas museum waar we een bezoek aan hebben gebracht. Natuurlijk is er een Edammer kaasje mee naar huis gegaan.

Dinsdag 13 augustus

Het zal vandaag en lange dag worden naar Muiden. We vertrekken om 9.30 en de wind is dan al 5 bf. Er is een windwaarschuwing uitgegeven voor later op de dag van 6 tot 7 bf. Dus proberen we zo ver mogelijk te komen. Voor dat de wind naar de 6 bf gaat. Hellas is de windrichting zuid en voor ons dus ongunstig. We moeten op kruisen en het eerste stuk is er hoog aan de wind. Het duurt een eeuwigheid voordat we voor bij marken zijn. Als we het paard voorbij zijn zien we een Compromis 999. We lopen eerst op hem in maar moeten het dan tegen hen afleggen omdat hij hoger aan de wind kan varen dan wij. Als we bij Pampus zijn is de wind erg toegenomen en varen we al een tijdje met een gereefd grootzeil. De golven komen over de buis kap heen en ik krijg een lading water over me heen. En ben dus zeik nat. We legen aan bij Koninklijke jachthaven in Muiden en worden door de gemeente Muiden Nog even een poot uitgedraaid. 2 euro toeristen belasting wat boeven zijn het daar. Wel lag de Groene Draak van onze koningin in de haven. Natuurlijk hebben we die even bekeken.

Woensdag 14 augustus

De wind staat goed om naar Marina Muiderzand te varen.
Allen is er een beetje veel wind.
We hebben het storm fok gehesen en gaan alleen op het fok naar buiten.
De wind is ruim 6 bf en het naar de vaargeul varen voor Pampus langs is geen pretje.
We zijn dan ook blij als weer in de haven liggen.
Helaas nu is de vakantie voor bij.
Maar we hebben genoten en veel geleerd.


Zondag 15 juli.

Vandaag de laatste dingen aan boord gedaan en de boot ligt nu klaar voor vertrek.
De dieseltank bijgevuld deze was zo goed als leeg er zat nog 8 liter diesel in.
De achtertent hebben we al ingerold op het achterdek liggen.
Zodat we morgen gelijk uit kunnen varen als we klaar voor vertrek zijn.
We hebben er allemaal erg veel zin in.
Het doel is zoveel mogelijk zeil ervaring op te doen en als we ons vertrouwd met de boot voelen. Dan willen we nog naar het wad gaan en een van de eilanden aan doen. An iedereen die nu ook op vakantie is of nog moet gaan een fijne vakantie toegewenst.
Door de bemanning van the happy sailer.


Zondag 8 juli

Het weer is vandaag 180 graden het weer van gisteren.
Was er op zaterdag nog wind genoeg vandaag is het een beetje op.
Maar dat is ook niet verkeerd want we moeten nog een half winder uitproberen.
Zo gezegd zo gedaan als we van de vaar geul af zijn en voor de dijk langs varen.
Gaat de half winder de mast in.
Hij past mooi en hij geeft de boot gelijkmeer snelheid.
We zijn tot het blocq van kuffeler gevaren en toen weer naar de Marina.
Dat was ruim 5 uur varen.
Op de foto boven is te zien dat hij mooi bij het schip past.


Zondag 1 juli

Het weekend zit er bijna op.
Theo gaat als eerste weg hij gaat naar Lelystad en ruilt daar zijn boot in voor een ander schip.
Maar eerst strikt hij Jeffrey nog even om voor hem in de mast te gaan.
Jeffrey zit al boven in de mast voor dat iedereen het in de gaten heeft.
Theo biedt aan dat hij mee mag varen naar Lelystad.
Ook dat wil hij wel dus hup zeilspullen gepakt en weg was meneer.
Iedereen is het met elkaar eens dat het erg gezellig was en dat het een vervolg moet krijgen.
Ook ik heb mij uistekend vermaakt en een vervolg krijgt het zeker.
Ik denk dat ik volgend jaar Compromis Classic weekend ga organiseren.
Dus dan voor de C 520 C 620 C720 en C850.
HOUD DUS DEZE WEB SITE IN DE GATEN!
EN KOM OOK OP HET VOLGEND WEEKEND IN ALMERE-HAVEN.


Zaterdag.30 juni

We besluiten te gaan zeilen.
De eerste optie was een rondje Pampus maar het waait lekker en we besluiten op het gooi meer te blijven.
Op eens zien we nog een C850 en zijn we met vier schepen.
Later zou Hans nog komen met juffrouw draak en zouden er vijf schepen zijn.
We hebben heerlijk gezeild en buurten nog wat bij elkaar aan boord.
Om 18.30 gaan we naar de panne koeken boot en hebben daar een gezellige avond met elkaar.
The en Corrie hebben nog een presentje gehaald voor ons voor het organiseren van het weekend.
Dit had natuurlijk niet gehoeven maar het is wel heel erg leuk als je dat overkomt.
Als we weer bij de boten zijn kruipen we met z,n allen in de kuip van The happy sailer.
En al gauw wordt de originele kuip tafel een onderwerp van gesprek.
Het is een onding om mee te nemen maar erg handig in gebruik.
Er past veel op en dat is ook wel te zien op de foto in het foto album.
En we hebben het gezellig tot in de late uurtjes.


Vrijdag 29 juni.

Om 9.00 zijn we op de haven.
Er moet nog wat op geruimd worden aan boord.
We hebben met Han afgesproken om hem tegemoet te varen.
Alleen heb ik mijn twijfels of dat nu wel een goed idee is.
Het waait hard het weerbericht op de marifoon heeft het over wind kracht zes en zeven Op het markermeer.
Om 10.00 belt Han dat hij op de motor komt en dat ik hem niet tegemoet moet komen.
Wij varen om 12.00 de Marina uit en zeilen op de Genua naar Almere Haven.
We komen niet onder de 6.5 knopen en halen af en toe de 7.8 knopen op het voor zeil.
Het gaat harde te keer maar de C850 houdt zich goed.
Als we de haven binnen komen komt de haven meester gelijk met een briefje aan.
C850 Juffrouw draak licht in Lelystad haven en komt morgen als het weer beter is.
Aan het eind van de dag liggen we met 3 C 850 aan de meld steiger.


Dinsdag 26 juni

De post bode is langs geweest,dat hebben we geweten.
Met een dreun viel de post op de deurmat.
Oorzaak van de dreun een grote envelop.
Hij was van het vaarbewijs en marifoon examen. Na het openen van de envelop begrijp ik waarom de zo groot moet zijn.
Er zit namelijk goed nieuws in we zijn geslaagd.
Zo dat is lekker nu op voor het vaarbewijs 1.


Zondag 24 juni

Om 12.00 vertrekken we uit de haven van WSV Almere-haven.
Het waait aardig ik vermoed wel een 5 Beaufort.
Het eerste stuk gaan we op de Genua en gaan we er redelijk overheen.
Als we een uur aan het varen zijn hijs ik het grootzeil er ook bij.
Het hijsen gaat steeds beter en het nieuwe grootzeil doet het goed.
Als we de Hollandse brug onder door zijn gaan we voor een rondje Pampus.
Helaas gooide het weer roet in het eten en zijn we voor Pampus weer omgekeerd.
Wel stond de wind zo gunstig dat we in een keer naar de Marina Muiderzand konden varen.
Jeffrey en Evelien hebben doorgekregen dat als ze samen werken het een stuk makelijker word om over stag te gaan.
En daarna de Genua via de lier strak te trekken dat is nu een zwaar klusje en dat gaat samen toch sneller en beter.
Als beloning hier voor begon de GPS er mooie snelheden uit te spuwen.
We bereikten zelfs even de 8 knopen, dat smaakt naar meer op naar de 8.5.


Zaterdag 23 juni

Vandaag bestaat WSV Almere-haven 30 jaar.
Dus is er vanaf 13.00 feest op de haven.
Maar ik moet eerst even naar kniest toe.
Gisteren was mijn 40e verjaardag en de bijdragen van familie vrienden worden nu omgezet in boot spullen.
Ik heb dringend een goede acculader nodig voor aan boord.
De lader die er aan zit is niet voldoende om de accu goed te laden.
Tevens heb ik ook een drijvende werplijn met houder aangeschaft, hopelijk hebben we hem nooit nodig.


Vrijdag 22 juni

Hieper de piep vandaag ben ik 40.
Als ik het moet geloven is het leven nu echt begonnen.
De post bode kwam mij behalve met een paar kaarten ook nog blij maken met een pakje.
Via marktplaats een Autohelm 3000 stuur automaat aangeschaft.
Hebben we toch weer wat te klussen.


Donderdag 21 juni

Vanavond is er weer avond competitie bij WSV Almere-haven.
Ik heb er wel zin in alleen het weer werkt niet echt mee.
Als ik om 18.00 de haven uit vaar regent het redelijk hard.
Voor dat ik de vaar geul opvaar verleen ik eerst maar even voorrang aan een Vrachtschip.
Op de motor naar Almere-haven waar Jeffrey en Richard ook aan boord zullen stappen.
Het heen varen is geen pretje het regent pijpen stelen en er staat geen wind.
Het zeil pak is nu wel getest het lekt niet door. Als ik net aangemeerd heb in Almere-haven komen Richard en Jeffrey er aan.
Ik ga me eerst even aanmelden bij de wedstrijd leiding.
Dat blijkt niet nodig de wedstrijd is afgelast.
Reden wel regen geen wind en dat laatste hebben we nu net nodig om vooruit te komen.
Volgende keer beter.


Familie weekend op de schelp 9&10 juni.

Zaterdag 9 juni was het dan zover het familie weekend van WSV Almere –haven.
Voor ons was het de eerste keer dat we mee deden aan een evenement van WSV.
Onze oudste zoon Jeffrey zou na de scouting samen met Marit naar de schelp varen.
Marit heeft een volksboot 480 en zit ook op scouting.
Vrijdag avond hebben we de boot weer in het water gelegd en alles in orde gemaakt.
Zaterdag moest er eerst nog even het marifoon examen worden gedaan.
Na dat dit was gedaan zijn we om half 3 de haven uitgevaren.
Er stond een klein beetje wind en het was vreemd weer.
Toen we de zeilen hadden gehesen voelde we dat de wind wat aantrok. Ongeveer drie kwartier later waaide het te hard en de wind stond ook ongunstig om naar de schelp te zeilen.
We hebben de boel laten zaken en zijn op de motor naar de schelp gevaren.
Op de schelp aangekomen werden we gelijk welkom geheten door Carla.
De drijvend kracht achter dit weekend.
Er waren ongeveer 16 schepen aanwezig op de schelp.
Het weer veranderde weer net zo plots als het gekomen was een ruim een uur later was het weer rustig op het water.
Omdat we niet wilden dat jeffrey en Marit met slecht weer op het water zouden zitten.
Zijn ze op de motor naar de schelp gevaren .
Om dat we de zaak toch niet helemaal vertrouwde zijn we met de motor boot ze tegemoet gevaren,ze waren toen al bij de vaar geul voor de schelp.
Het aanmeren van het bootje was nog even spannend maar voor de eerste keer deden ze het goed.
Op de schelp was het lekker gezellig geworden en de sfeer zat er goed in.
Carla had voor de kinderen een cadeautje gekocht.
Valentino onze jongste kreeg een zaklamp daar was hij helemaal wijs mee.
Nu was hij een echte politie man, van Frits (zwelgje) kreeg hij toen ook nog een pet met verrekijker erop zijn dag kon niet meer stuk.
De barbecue was erg goed geregeld het vlees was voldoende aanwezig en de salades waren extreem lekker.
Geen kant en klare bakken salade uit het koelvak, maar lekkere zelfgemaakte salades.
Later op de avond kwamen er nog twee schepen Big bubbels en Beaufort.
Dit was extra leuk voor Valentino want nu waren er ook kinderen van zijn leeftijd.
Bauke, Kelly, Carien en Jan Ype.
Na dat er tot in de kleine uurtjes was geklets is iedereen lekker gaan slapen.
Valentino was zo moe dat hij tot 9.00 uur sliep voor hem een zeldzaamheid.
De ochtend verliep gemoedelijk en er werd weer lekker gekletst.
Tijdens het kletsen hebben weer wat zeil tips opgedaan.
Waar wij zeker wat aan hebben als we deze zomer voor het eerst met de boot op vakantie gaan.
Een van de tips kwam van Ronald (Bigbubbels) hij heeft mij uitgelegd hoe ik een half winder moet gebruiken.
Een leuke gast op het weekend was Max een leuke hond met een nog leuker karakter.
Zondag middag rond drie uur is de barbecue nog een keer aangestoken en zijn de restanten geconsumeerd.
Marit en Jeffrey zijn samen met de 480 weer vertrokken naar de haven en hebben lekker gezeild en waren rond 17.00 uur weer in de haven.
Terug kijkend kunnen we niet anders zeggen dan dat we een leuk weekend hebben gehad op de schelp.


Avond competitie WSV-Almere haven, donderdag 7 juni.

Gisteren heb ik de boot al om gevaren samen met Jeffrey van Marina Muiderzand naar Almere-haven.
Het ging bijzonder lekker en de wind stond zeer gunstig we konden zonder laveren naar Almere-haven varen.
We hebben voor de tweede keer meegedaan met de avond competitie.
We varen in de SW klasse met een handicap van 111%.
Vorige keer waren we met twee man aan boord dat is echt te weinig.
Nu gaat Willy meer een kennis uit de buurt.
Als we van start gaan gaat het passeren van de start lijn niet best.
We moeten D 12 varen .
De wind is matig en we moeten een hoge koers varen naar de B boei.
Die moeten we aan bakboord ronden en dan door naar ton 53.
Deze koers is voor de wind en al snel lopen we in op een Wibo.
Het in lopen word uit lopen en deze boot zien we dan ook niet meer terug.
We gaan nu naar ton 52 en dan weer naar boei B.
Door onze onervarenheid maken we twee fouten in het lezen van de route.
We varen twee maal een drie hoek wat een lus had moeten wezen.
Daardoor halen we finish niet.
Wel hebben we veel dingen gezien en gehoord over het goed zeilen van de boot.
Dus leerzaam was het wel en nog erg leuk ook.
Dit smaakt naar meer zeker als de 850 begint te lopen dan is het helemaal super.


Het pinkster weekend 25 T/m 28 mei.

Het weekend begon op vrijdag middag.
We zijn om 15.30 uitgevaren richting het Blocq van kuffeler.
Daar moesten we door de sluis heen om bij de Noorderplassen te komen.
Het was onze eerste schutting dus erg spannend.
Het ging redelijk goed voor de eerste keer.
Terug miste we de hulp van Jeffrey want die hadden we naar het scouting kamp gebracht op de Noorderplassen.
Maar het ging ook met ons twee erg goed.

Alleen maakte ik mij zorgen om de keerkoppeling deze deed het niet goed.
Later toen we in het Blocq van Kuffeler aan de steiger lagen bleek er te weinig olie in de keerkoppeling te zitten.
Na een nacht te hebben liggen woelen besloot ik om half acht naar Almere-buiten te gaan lopen.
Daar zit een vestiging van Brezan om half negen was ik in Almere-buiten.
Helaas Brezan ging pas om 10.00 uur open.
Gelukkig wou Hans mij even helpen en reed met mij naar Almere-stad.
Daar de goede olie gekocht en de keerkoppeling voorzien van olie.
Na de motor even te hebben laten lopen aan de steiger even proef gedraaid en hij werkt weer prima.

Om 13.00 zijn we vertrokken en zijn toen op het fok naar de Hollandse brug gevaren.
Na de brug hebben we ook het grootzeil gehesen en hebben heerlijk op het gooimeer gezeild.
De boot ging lekker op een oor liggen en het voelde goed aan.
Evelien heeft de boot ook gezeild en wist hem goed op koers te houden.
.Om 17.30 kwamen we aan in de haven van WSV Almere-haven.
Na de boot te hebben aangelegd, zijn we naar het restaurant gegaan en hebben daar lekker gegeten.

De zondag zijn we tot 16.00 in de haven gebleven en zijn toen naar huis gevaren.
Valentino heeft nog leuk bij twee kinderen in een bootje gezeten en in de haven gevaren.
De wind stond ongunstig om naar de Hollandse brug te varen.
Daar we snel naar huis wilden, Valentino was erg moe zijn we op de motor gegaan .
Vlak bij de brug kwamen we een lid van de Compromis club tegen een C888 met de naam Viskus.
We hebben nog een mooie foto gemaakt van deze Compromis.



Zondag 20 mei .

Als we gegeten hebben ga ik de boot zeil klaar maken.
In mijn ijver de rolcomhoes naar beneden te halen heb ik niet door dat de lijn in de knoop zit.
Als ik dus de lijn zoek kan ik hem eerst niet vinden.
Na wat beter zoek werk vind ik hem boven in de mast in de knoop.
Jeffrey is gelijk dolblij hij kan nu de mast in.
Hij wil zo graag dat hij niet eerst zijn pyjama uit doet maar gelijk het bootsmanstoeltje aantrekt.
Als een volleerde aap klimt hij naar boven en haalt de lijn uit de knoop.

We vertrekken om 10.45 uit de haven van hoorn .
Er is meer wind dan donderdag maar het houd niet echt over.
We hijsen de zeilen en laten de motor zachtjes mee draaien.
Zonder motor gaan we twee knopen, dat is echt te weinig.
Ongeveer om 13.45 gaan we het paard van marken voorbij.
De wind staat nu beter en de motor gaat uit we zeilen nu echt.
We varen om 16.00 Marina Muiderzand binnen.
Als de boot eenmaal weer vast in de box ligt is het weer uit pakken geblazen.
Eerst gaan we even een lekker bord Bami naar binnen werken.
Theo was met de Big wish mee gevaren om ons te vergezellen naar huis.
En eet dus een lekker bord Bami mee.
Met het leeg eten van het bord bami was ook een leuk en leerzaam weekend ten einde.


Zaterdag 19 mei
Vandaag is er een wedstrijd om drie boeien met alleen het voorzeil.
Evelien gaat met Corrie en Valantino, Hoorn onveilig Maken.
Ik ga samen met Jeffrey en Han Aarts de wedstrijd zeilen.
Er staat Ruim 20 knopen wind dus een dikke 5.
De start verliep moeizaam maar als we eenmaal de start lijn over zijn gaat het goed .
We halen de Compaan in een C999 en blijven deze bijna de hele wedstrijd voor.
Helaas op het einde maakt hij een beter keuze voor het op kruizen en gaat ons daardoor voor bij.
Allen op het voorzeil varen is erg lastig er is haast niet over stag te gaan dus kiezen wij vaak voor een gecontroleerde gijp.
Han heeft me laten zien wat de C 850 kan en was ook zeer te spreken over het zeeman schap van Jeffrey.
Na dat we weer aangemeerd hadden hebben we samen met de bemaning van de big wish nog even een schipper bitter genomen.
Al met al een leerzame dag op onze C850.


Vrijdag 18 mei.

Het weer lijkt vandaag niet op het weer van gisteren.
De wind die er gisteren te weinig was is er nu teveel.
We starten vandaag met een wedstrijd rond drie boeien.
We starten helaas te laat en lopen dus al ver achter.
Even lijkt het erop dat we inlopen maar als we de koers verlegen loopt de big wish weer uit.
We varen nu helemaal alleen en voelen ons daar niet erg happy mee.
De wind trekt aan en we besluiten daarom om te keren.
Als we de koers veranderen lijkt het allemaal minder erg.
Als we vlak bij de haven zijn stel ik voor om nog een rak te varen maar Evelien heeft het niet meer en is ziek geworden.
Al met al was het wel een leerzame dag.
De boot zeilde veel beter met het nieuwe groot zeil.


Donderdag 17 mei.
We gaan om negen uur opweg naar de Marina.
Het weer is niet al te fraai maar in de loop van de morgen zou het opklaren.
Na de laatste dingen op de boot gedaan te hebben varen we om 11.30 uit de haven.
Als we de haven verlaten komen mijn ouders met de zilvermeeuw net de Hollandse brug onder door.
We varen zachtjes door en even later gaan we samen verder.
Als we de boei ij m 13 voor bij zijn hijsen we de zeilen.
Helaas was dat valse hoop de wind staat verkeerd en wat er staat is te weinig om goed vooruit te komen.
Na het paard van Marken laten we het grootzeil zakken en rollen het fok in.
We varen nu op de motor verder naar Hoorn we houden een koers aan van 340 graden op het kompas.
Even na vier uur varen we de haven van hoorn binnen.
We hebben onze eerste over tocht volbracht en zijn best we moe van een dag op het water.


Zondag 13 mei.

Het weer is vandaag een stuk beter als gisteren.
We vertrekken om ongeveer 9.30 uit onze box in Marina Muiderzand.
Het is de bedoeling om voor 11.00 uur bij WSV Almere-haven te zijn.
Als we de haven uitvaren, lijkt er een leuke wind te staan.
Helaas waaide de wind uit de verkeerde hoek.
We moeten tegen de wind in naar de Hollandse brug.
Als we onder de brug door zijn lijkt het wel of de wind op is.
We zeilen nog door tot 10 voor 11 en gaan dan over op de motor.
Jeffrey moet op tijd op de haven zijn voor het jeugd zeilen.
In de middag begint het lekker te waaien na dat het jeugd zeilen voorbij is gaan we weer naar onze thuis haven.
Omdat er een wind waarschuwing was gegeven probeer ik zo hoog mogelijk aan de wind te zeilen.
Om zo de vaar afstand zo klein mogelijk te houden.
Vlak voor de brug moesten we echter een paar keer opkruisen om goed uit te komen.
Tijden dit opkruisen liep de boot zo mooi en haalde we een snelheid van 7.9 knopen.
We gingen lekker schuin en het voelde goed aan.
Valentino vond het geweldig en vermaakte zich goed in de kajuit.
Donderdag gaan we naar de reünie van de Compromis club in Hoorn.
We varen dan samen de Zilvermeeuw een Compromis 999 en de Big Wisch ook een compromis 850.
Dit wordt onze eerste tocht op het grote water we zijn nog nooit zover geweest.
Maar we hebben er zin in en bereiden ons goed voor.


Zondag 6 mei .

Om 10.15 verlaten we de haven Marina Muiderzand.
De wind was op dat moment zuid west 3.
We zijn op de fok naar de Hollandse brug gevaren en voorbij de brug is het grootzeil gehesen.
In het begin was het lastig de goede wind te vinden het leek of hij soms weg viel.
Rond twaalf uur trok de wind sterk aan.
Om 13.00 hebben we twee maal een rif in het grootzeil gezet.
De wind was inmiddels aangetrokken tot kracht 4 a 5.
Met het rif erin vaarde het wel prettiger en de snelheid werd zelfs hoger.
Vandaag hebben we 10.5 mijl gevaren en de hoogst behaalde snelheid op het zeil was 7.2 knopen.

Foto's


Zaterdag 5 mei 2007.

Vandaag om 13.30 de haven van WSV Almere uit gevaren.
Bij het verlaten van de haven stond Evelien foto, s te maken op de dijk.
We moesten ongeveer 5 mijl varen naar Marina Muiderzand.
Omdat ik alleen met Jeffrey was en de wind redelijk waaide zijn we alleen op het voorzeil gegaan.
De nieuwe diepte meter en log werken goed het is alleen nog even wennen hoe het werkt.
Het is fijn weer te kunnen varen .
Na een ruim uur varen waren we in onze box in Marina Muiderzand.
De boot licht nu klaar voor morgen om de hele familie weer mee aan boordt te nemen.

Foto's



oost west thuis best maar zeilen op de boot is toch het best !

 

 

aftelklok                                 Aftellen naar 17 mei , compromis weekend in Hoorn

Dagen Uren Minuten Seconden

pagina 6